maandag 29 juli 2013

Een gesprek

Wat is een gesprek en wanneer is er contact of verbinding? Het valt mij op dat in gesprekken vaak geen echt contact of verbinding is tussen mensen. De een vertelt zijn of haar verhaal en de ander reageert met zijn of haar eigen verhaal. Beiden praten langs elkaar heen en er is 2x éénrichtingsverkeer. Geen reactie op wat de een zegt, maar reageren door een eigen ervaring te vertellen. Waar is dan de verbinding, het contact, de interesse in de ander? 

Als coach heb ik geleerd met aandacht en actief te luisteren. Nou ben ik van nature een actieve luisteraar en geïnteresseerd en nieuwsgierig naar wat de ander doet en waarom. Andersom gebeurt het minder vaak en ik vraag mij af hoe dat komt. Is het desinteresse, weet de ander niet hoe hij of zij vragen kan stellen of is er iets heel anders aan de hand? Bijvoorbeeld dat de ander met zichzelf bezig is of op zichzelf gericht? Of zegt het iets over mij? Dat ik te weinig op mezelf gericht ben en te veel op de ander? Ik ben er voor mezelf nog niet uit...

Als er wel verbinding is in een gesprek, ontstaat een samenspel tussen mensen. Het gesprek loopt; de één vertelt, de ander luistert aandachtig en je rolt van de ene reactie in de ander en van de ene vraag in de ander. Er is contact, er is tweerichtingsverkeer. Uiteraard verschilt het per situatie/gesprek dat je voert. En ook het onderwerp speelt een rol. Of het een zakelijk- of privégesprek is. Maar voor elk gesprek geldt: er is een zender en een ontvanger en niet 2 zenders. Dit is de basisregel van communicatie.

Hoe gedraag jij je in een gesprek? Ben jij de luisteraar, toon je oprechte interesse in een ander of wil jij heel graag jouw eigen verhaal vertellen? Ga jij voorbij aan de ander? Of aan jezelf? En waarom?

Iedereen wil graag gehoord worden en zijn of haar verhaal doen en daar een reactie op krijgen. Bedenk hoe jij behandeld wilt worden en behandel de ander dan net zo. 

Warme groet,
Karin Witte

4 opmerkingen:

  1. Hallo Karen, inderdaad interessant om dit te onderzoeken. Ik wil echter een opmerking maken over taalfouten, die in je tekst voorkomen: geen reactie op wat de ANDER zegt.......
    ......een actieve luisteraar en geinteresseerd IN ......
    Er is een zender en er IS een ontvanger en niet: ER ZIJN 2 zenders.
    Bedenk hoe jij behandelD wilt worden .....

    Veel succes met je praktijk.
    Groet,
    Sara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Sara,
      Bedankt voor je feedback.
      En jammer dat je mijn naam verkeerd gespeld hebt...
      Warme groet,
      Karin

      Verwijderen
  2. Hai Karin

    Een mooi blog. Mooi verwoord Karin. En herkenbaar. Ik merk vaak wel dat mensen mijn verhaal gehoord hebben. Het na kunnen vertellen wat ik gezegd heb. Maar je gehoord voelen is echt iets anders. Het is een luistervaardigheid denk ik. Ik zou zelf graag ook graag beter willen leren naar een ander zodat hij of zij zich echt gehoord en ook gesteund voelt. Ik merk ook wel eens dat ik 'haast' voel of werkdruk terwijl ik naar een ander probeer te luisteren. Dan voel in me in tweeen gescheurd. Volgens mij heb ik dan ook niet goed naar de ander geluisterd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,
      Bedankt voor je reactie. Luisteren kun je inderdaad leren, door bewust te oefenen tijdens een gesprek. Je gehoord voelen heeft te maken met verbinding vanuit het hart, oprechte interesse. En het is zo mooi om dat te ervaren...
      Warme groet,
      Karin

      Verwijderen